By Vlad
Daca nu sunteti din Sibiu si nu ati trecut de curand prin oras, veti avea o serie de surprize daca veti parcurge orasul pe artera principala de circulatie, care face parte din Drumul National 1 (DN1). In ultimele cateva luni, datorita lucrarilor efectuate, majoritatea intersectiilor care apartineau tronsonului amintit au fost reconfigurate iar intr-un caz anume, pana si sensurile de circulatie au fost modificate - toate aceste modificari deservesc un singur scop suprem: fluidizarea traficului.
Asadar, daca intrati in oras dinspre Alba Iulia, cand ajungeti la intersectia cu str. Andrei Saguna, pregatiti-va sa faceti un viraj de 180 de grade spre dreapta, catre strada Dealului, pentru ca acum, str. Andrei Saguna (componenta a arterei principale de circulatie) este strada cu sens unic. Datorita acestei modificari, intregul trafic de pe soseaua nationala este deviat pe stradute lãturalnice (Dealului + Banatului) iar participantii la trafic de pe Bulevardul Victoriei (partial transformat in sens unic) trebuie sa acorde prioritate celor care inainteaza de pe strada Banatului.
Toate ca toate, dar ce ma deranjeaza cel mai mult la aceste modificari este faptul ca datorita lor, au disparut semaforizarile din intersectii, acestea fiind inlocuite cu sensuri giratorii. Practic, unde inainte aveam intersectii semaforizate, acum avem sensuri giratorii. Ca si efect direct, trecerile de pietoni au fost la randul lor mutate si / sau desfiintate, pentru ca e ilogic sa ai trecere de pietoni in sensul giratoriu. Si uite asa, in locurile in care inainte avea loc "toata lumea" sa treaca, la inervale regulate de timp, datorita semafoarelor (toata lumea, adica si pietonii si traficul auto), acum sunt privilegiati doar participantii la trafic, pietonii fiind din nou plasati pe locul 2+n ca importanta...si am sa argumentez parerea in randurile ce urmeaza.
Daca aruncam o scurta privire asupra actualei configuratii a intersectiilor, vom observa ca soferii sunt privilegiati datorita lipsei semafoarelor, sensurile giratorii contribuind la fluidizarea traficului. Pe de alta parte insa, din cauza mutarii sau desfintarii semafoarelor, pietonii sunt nevoiti sa ocoleasca inca vreo cativa zeci de metri pana la noile locatii ale "zebrelor". Evident ca ajunsi in dreptul trecerilor de pietoni, acestia raman la "mila" conducatorilor auto care de cele mai multe ori "uita" regulile de circulatie si normal ca nu acorda prioritate pietonilor.
De exemplu, la trecerea de pietoni de lângã intersectia bulevardului Vasile Milea cu Calea Dumbravii, in aceiasi zi, era sa fiu "luat pe sus" de doua ori, in ambele situatii datorita idioteniei unor soferi care veneau lansati de pe bulevard si sperau ca grupul de pietoni, in care ma aflam si eu, sa le acorde prioritate...fuck you!!! E trecere de pietoni, aia inseamna ca pietonii au prioritate, adica voi trebuie sa opriti, nu sa accelerati.
In aceiasi zona, o alta trecere de pietoni mutata, porneste acum din spatele unor stalpi de sustinere a "blocului plombã"...viziblitatea soferilor raportata la eventualii pietoni care se pregatesc sa traverseze este zero.
Sunt curios cine trebuie sa fie precaut in aceasta situatie? Soferii...pentru ca -virgula- conform legii trebuie sa acorde prioritate (chiar daca nu pot observa daca se afla vreun pieton la trecere, sau nu), sau pietonii, care, desi ar putea traversa nestingheriti trecerea, risca sa fie spulberati de soferii care nu stiu ce inseamna reguli de circulatie - oricum in cazul acestei treceri, dupa cum am spus mai intainte, viziblitatea este zero.
Revenind in zona Andrei Saguna - Bulevardul Victoriei. Sa nu credeti ca va fi simplu sa ajungeti de pe o parte pe alta a trotuarului, chiar daca in zona respectiva se afla mai multe licee si scoli. Si aici, o parte a trecerilor de pietoni care asigurau legatura intre statiile de autobuz si licee au fost mutate, respectiv desfiintate...nu stiu cat trebuie ocolit acum pentru a ajunge din statia de autobuz in zona liceelor din zona, dar promit ca o sa fac intr-o zi un experiment si am sa vad cat trebuie sa ocolim, in calitate de pietoni, pentru a ajunge la o "zebra" pe unde am putea traversa TEORETIC in siguranta, strada.
Daca punem cap la cap toate aceste modificari, vom observa ca acestea au fost concepute strict pentru a usura "munca" participantilor la trafic, sau in termeni de specialitate "pentru a fluidiza traficul". Intre timp, pietonii trebuie sa ocoleasca, sa fie mai precauti, sa astepte cuminti ca soferii sa-si aduca aminte ca la trecerea de pietoni trebuie sa opreasca, etc etc etc.
Din cate stiu, in tarile civilizate se fac eforturi pentru a reduce traficul si poluarea, se incurajeaza folosirea mijloacelor de transport alternative, a bicicletelor s.a.m.d...la noi se fac eforturi pentru ca strazile si bulevardele sa acapareze cat mai multe vehicule, cat mai eficient posibil...la dracu' cu mersul pe jos sau pe bicicleta...la dracu' cu spatiile verzi, mai bine facem parcari.
Cat despre fluidizarea traficului datorita sensurilor giratorii...intre noi fie vorba...vineri dimineata, in jurul orei 7:40, autobuzul in care ma aflam, a parcurs una din zonele recent modificate, cu lungime totala de maxim 200 - 250 m, in aproximativ 4-5 minute...fluidizare my ass!
nenea, nenea ingineruuuu, vezi ca viraju de pe Alba Iulia pe Dealului e de 90 de grade ;;)
RăspundețiȘtergereIi 180 ma...dealului ii aproape paralela cu Alba Iulia :))...era 90 de grade daca o luai pe Saguna :D
RăspundețiȘtergereDar de sapaturile alea pt. schimbarea tevilor nu ai scris nimic, ai vazut cum arata? Eu aveam impresia ca e mai bine cum au amenanjat....poate doar pentru cei cu masina, sau poate nu am umblat des prin zonele cu pricina.
RăspundețiȘtergeredin cate imi aduc eu aminte panta in curba e parte din Alba Iulia. Deci de pe Alba Iulia ca sa o iei pe Dealului faci 90 de grade chiar daca ulterior e paralela cu o alta parte din strada. Saguna incepe dupa urcare deci in continuarea ALba Iulia, deci nu faci 90 de grade ca sa ajungi pe ea ci mergi inainte. Nu e asa?
RăspundețiȘtergereCred ca ne pierdem in detalii :))
RăspundețiȘtergereMie mi se pare ca faci 90 de grade de pe alba iulia pana pe saguna si cum nu mai poti sa o iei pe saguna, mai trebe sa virezi inca odata la dreapta spre Dealului, poate nu cu inca 90 de grade, da' 70 tot sunt :))
Anyway, ideea era ca ii un viraj destul de strans acolo (indiferent de cate grade are) si e cam aiurea sa deviezi traficul prin astfel de viraje...dar ar fi bun ca si circuit de racing :))
@ Crisstina: la ce sapaturi te referi? Alea de pe Victoriei?
Sapaturile pentru a schimba tevile de metal cu tevi de plastic,conductele.Sunt cam peste tot nu numai pe Victoriei,desi cred ca acolo vor defapt sa lucreze strada.
RăspundețiȘtergereIeri am vazut si eu ce a lungit traseul cu sensul giratoriu ala de pe langa Continental Forum.O fi doar pana termina cu lucrarile sau asa ramane?...consuma benzina....
Asa ramane :D
RăspundețiȘtergereD-lor, vreau inapoi semafoarele!
RăspundețiȘtergereE cea mai mare porcarie care s-a putut face în Sibiu.
O sa fac petitii grămadă, pana semafoarele vor fi la locul lor. Acum ti-e frica sa mai circuli prin Sibiu!
Ma bucur ca imparti aceiasi parere cu mine, stimabile Anonim :)
RăspundețiȘtergereUnde se fac petitii ? Dimineata vin de pe Morilor si e sadism pur intrarea in sens ca sa poti urca pe Alba Iulia !
RăspundețiȘtergereNu stiu exact unde se pot face petitii. Pe net sunt destule site-uri unde se pot face petitii online insa nu stiu cine le baga in seama. Oricum nu se schimba nimic
RăspundețiȘtergere