Home Animale Chestii Tari Clipul Saptamanii Filme Funny M-am Saturat Tipic Romania Despre Blog
Vizualizeaza Dinamic

miercuri, 31 august 2011

Cum a fost excursia la Hunedoara

Am considerat ca e musai sa va povestesc cum a fost excursia la Hunedoara, desi, baiat de treaba asa cum sunt (si modest) la multi deja v-am spus cam tot ce era de spus, asa in exclusivitate, inainte de a scrie pe blog si ma tem ca nu o sa mai fie prea multi cititori interesati de acest articol (sper ca sunteti recunoascatori pentru asta :P).
Daaaar, totusi, mai am niste preceni cu -virgula- care inca nu am vorbit de cand m-am intors (unii din ei cred ca se petrec pe melaguri straine) astfel consider ca are rost sa ma chinui sa redactez acest material.

Gratie sistemului de trasport public din romania, evident ca planificarea rutei optime catre Hunedoara a necesitat un research aprofundat pe site-urile companiilor de transport. Nu au fost prea multe variante, mai ales ca unele trenuri CFR care ar fi putut inlesni calatoria nu circulau vinerea (program idiot daca ma intrebati pe mine, de ce sa anulezi trenuri vinerea, cand multa lume probabil ar merge "acasa" dupa o saptamana de lucru). In fine, am ales sa mergem cu autocarul celor de la Dacos pana in Alba-Iulia, urmand ca de acolo sa luam un personal catre Hunedoara. Cea mai tare faza de dinainte de plecare mi s-a parut a fi numarul de inmatriculare al autobuzului:

Ori patronii companiei nu stiu ce inseamna initialele "KKK", ori nu le pasa, ori avem de a face cu o companie rasista...oricum au toate autocarele albe, foarte ciudat.
Apropo, drumul inspre Sebes (jud. Alba), multi cred ca-l stiti, eu n-am mai fost demult prin zona...un infern: coloana pe 5 km inainte de a intra in oras, iar haosul a continuat si in localitate. Transportul in romania este o cauza pierduta, sincer. Cu greu am reusit sa trecem de aglomeratie, la un moment dat ne gandeam ca nu mai prindem trenul care sa ne duca spre Hunedoara, ar fi fost trist, pentru ca era singurul tren inspre destinatia noastra. Intre Sebes si Alba-Iulia, o remorca cisterna s-a desprins de "capul tractor" (sau cum ii va spune la vehiculul care trage o remorca TIR) si a patruns pe contrasens, direct spre autocar...senzatii tari, eu deja ma gandeam ca cisterna e plina cu combustibil si ca va exploda la impact...din fericire "proiectilul" nu se deplasa cu viteza si soferul nostru l-a ocolit elegant evitand accidentul...cisterna a ajuns cu rotile in sus in lanul de cucuruz (funny as hell, mai ales dupa ce vezi ca te-a ratat cu cativa metrii). Intr-un final, am ajuns la punctul intermediar al traseului, am prins si trenul, lejer, dar pentru aia tot ma dezgusta ministerul transporturilor pentru ca nu-i in stare sa construiasca sosele moderne si centuri ocolitoare...dar sa nu ne abatem de la subiect.

Acum, nu stiu cum sa fiu discret in descrierea orasului, pentru ca am niste cunostiinte cu care ma inteleg bine, care sunt de acolo, dar na...orasul mi s-a parut oarecum neingrijit si neglijat, probabil scenariu clasic pentru multe orase industriale care infloreau in perioada comunista si care au ajuns uitate de catre autoritati: fabrici si combinate inchise, hale abandonate, zone industriale parasite...you know. Semafoarele functionau si nu prea, uneori trebuia sa ghicesti daca s-a schimbat culoarea sau te luai dupa pietonii de pe partea opusa (si nu eram la peliferia orasului ci in centru), mult praf. Cateva cabine telefonice, fara geamuri si fara telefon mi-au starnit putin amuzamentul, intr-un mod comico-tragic...sincer imi pare rau pentru localnici, care s-au dovedit a fi de treaba si primitori (cu o singura exceptie), nu doar receptionerii de la pensiune sau ospatarii. Apropo de asta, daca planificati sa va cazati in Hunedoara, recomand fara ezitare "Pensiunea Stadion", aproape de gara, in zona sub-centrala, fara cusur.

Anyway a venit si ziua de sambata, ziua in care urma sa vizitam Castelul Corvinilor, motivul principal al excursiei. Am primit o harta orasului de la receptionera, dar am hotarat sa luam totusi un taxi sa vedem aproximativ drumul si distanta si sa ne intoarcem pe jos. Zis si facut, buna alegere. Nu neaparat pentru distanta, ci pentru ca sunt destul de multe incaperi de vizitat in castel, chiar daca de afara nu pare mare, odata ce intrii prin diferitele corpuri de cladiri ai de umblat suficient de mult incat sa te bucuri ca ai venit cu taxiul pana acolo (tinerii astia, ce lenesi sunt, asa-i?).

Ce NU mi-a placut la castel:  foarte putine informatii pentru turisti referitoare la incaperile castelului, la turnuri, la decoruri, in prea multe situatii nu am stiut in ce incapere a castelului suntem si ce se intampla acolo "pe vremuri"...sux. Apoi, putine locuri de sezut, ca sa-ti tragi sufletul...stiu, e castel nu parc, dar totusi, in incinta monumentului nu am gasit decat 3 banci, in curtea interioara, dintre care una era bombardata de razele solare. Bancile vopsite in galben...sec...s-ar fi potrivit mai bine cativa busteni sculptati in forma de banca or something, ar fi parut mai autentic si s-ar fi incadrat perfect in decor.

Bineinteles, romanul tot roman ramane, ce conteaza daca ai de a face cu un monument istoric, parte a patrimoniului UNESCO, cand ai la indemana un obiect dur cu care poti sa-ti scrijelesti debitatiile mintale pe pereti...si bineinteles ca este "extrem de scump" pentru o primarie sa angajeze o firma de restaurari, chiar si pentru "un fleac" cum sunt peretii zgariati din interiorul unui turn:

Ca sa termin cu chestiile negative legate de administratia castelului: pentru a face fotografii in interiorul castelului trebuie sa platesti o taxa foto de 5 lei / aparat foto (nu stiu daca e valabila si pentru telefoane).
Asa se face ca ma aflam in curtea interioara pentru o ultima poza inainte de plecare, cand sunt abordat de un agent de paza, modelul "cocalar bronzat". Vine la mine artagos, incruntat si imi zice pe un ton arogant: "taxa foto pentru ãsta" (arãtând catre aparatul foto)...mi-a fost clar ca avea chef de hartzã si de facut pe durul, dar eu calmul si echilibratul vizitator ii spun ca ecusonul care atesta faptul ca am platit taxa foto e la prietena mea (care se afla la vreo 5 m de noi). Imi raspunde sec cu "aaa" si pleaca.
Na spuneti voi daca vi se pare ok sa tratezi turistii asa? Pulica frânaru' multumeste-ne noua pentru ca ai si tu un loc de munca, nu mai fa organu mare cu vizitatorii. Nu as fi avut nimic de comentat daca ar fi stiut sa intrebe frumos si civilizat de taxa sau macar sa-si fi cerut scuze dupa manifestarea tipica unui mascul "omega" in caladuri si fara partenera. Retardat...degeaba ne vrem noi in UE, tot din topor si neciopliti ramanem...sad!

Ce mi-a placut la castel: pai in afara de cele mentionate mai sus, cam tot. Am incercat sa selectez pozele cele mai reusite:

Sadly, orasul ne-a mai dat o dovada ca este neglijat, la intoarcerea de la castel. Traversand "Parcul Central" (conform ghidului turistic si hartilor) am observat un morman de gunoaie format / acumulat pe spatiul verde la putini metrii de terenul de joaca pentru copii si la si mai putini metrii de batraneii care jucau table si sah de zor.

V-am spus eu, romanul tot roman ramane, indiferent in ce "Uniune" intra, iese sau accede.

Duminica dimineata ne-am ambalat si ne-am intors in Sibiul nostru, de data aceasta traseul fiind parcurs 100% cu trenul. In drumul scurt de la pensiune la gara, ma pot lauda ca am vazut unul din putinele autobuze pentru transport public din oras (spun putine, pentru ca pe toata durata weekendului nu am vazut mai mult de 2-3 autobuze pentru transport in comun si am frecventat doar bulevardele orasului, nu stradute lãtularnice).

Cam asta a fost pe larg si cu vorba lunga tipica mie, excursia la Hunedoara. Cativa prieteni mi-au zis ca sunt tentati sa mearga si ei in vizita...sincer merita, toata "aventura", castelul, drumul...de ce nu? Singura problema e ca, datorita sistemului de transport retardat din romania, daca nu vrei sa vizitezi castelul pe fuga cu bagajele in spate, sau cu noaptea in cap, trebuie sa te cazezi macar o noapte undeva...sau bineinteles mergi cu masina personala (smug face), dar care ar mai fi farmecul excursiei atunci?
Asadar ma ofer ghid sau consilier in cazul in care vreti sa vizitati Castelul Corvinilor...si multzam' pentru ca ati avut rabdare sa lecturati tot carnatul asta! (daca ati ajuns sa cititi aceste randuri, you've made it!!!!).